Sunday, February 1, 2009

Apabila Allah Sudah Meredhai Kita...

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللَّهَ قَالَ مَنْ عَادَى لِي وَلِيًّا فَقَدْ آذَنْتُهُ بِالْحَرْبِ وَمَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدِي بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَمَا يَزَالُ عَبْدِي يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَبَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَيَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا وَرِجْلَهُ الَّتِي يَمْشِي بِهَا وَإِنْ سَأَلَنِي لَأُعْطِيَنَّهُ وَلَئِنْ اسْتَعَاذَنِي لَأُعِيذَنَّهُ.  صحيح البخاري.

Rasulullah saw bersabda, sesungguhnya Allah swt berfirman, "Barang siapa yang memusuhi wali-Ku, maka aku istiharkan perang terhadapnya.  Tidaklah seseorang hamba mendekatkan diri kepadaKu dengan melakukan sesuatu amalan yang lebih Aku sukai selain daripada apa yang telah Aku fardhukan kepadanya.  Dan tidaklah seseorang hamba itu sentiasa mendekatkan diri kepadaKu dengan mengerjakan amalan-amalan sunat, kecuali Aku akan mencintainya.  Jika Aku telah mencintainya, Aku adalah pendengarannya yang dia mendengar dengannya, penglihatan yang dia melihat dengannya, tangannya yang dia mengambil sesuatu tindakan dengannya dan kakinya yang dia berjalan dengannya.  Jika dia memohon sesuatu daripadaKu, Aku akan memberinya dan jika dia memohon perlindungan daripadaKu, maka Aku akan melindunginya".


Justeru (khususnya pada diriku yang pemalas dan terlalu banyak alasan), banyakkanlah amal ibadat kita!

No comments: