Sunday, November 9, 2008

KEHIDUPAN-KEHIDUPAN DI DALAM KEHIDUPAN INI

Menelusuri buku, "Kembara Atiq Wazif: Satu Anugerah", karangan Hasan Suyut, terbitan Galeri Ilmu, 2008, sangat mengasyikkan. Buku ini ditulis oleh Hasan Suyut, seorang yang awalnya sangat berjaya dalam kerjaya, tetapi akhirnya memilih kehidupan sederhana demi membesarkan anak istimewanya, Atiq Wazif, yang tidak diberi apa-apa harapan oleh pakar perubatan. Namun, beliau sekeluarga telah berikhtiar dan memohon bantuan Yang Esa, tanpa mengenal malu, malas, kos, nasib hidup, dan sebagainya - yang akhirnya membuahkan benih hasil, yang dikagumi semua orang. Hasan Suyut telah berkongsi pahit-maungnya sekeluarga dalam kembara mereka membesarkan Atiq Wazif. Selepas mengkhatam bahagian Kembara tersebut dalam buku itu, aku buat sedikit catatac pada buku tersebut,

Sesungguhnya, dlm kehidupan ini terdapat banyak kehidupan @ dimensi-dimensi kehidupan lain. Keterhadan kita untuk melihat banyak sisi kehidupan itu, mungkin mengehadkan apresiasi kita terhadap kehidupan ini & membataskan kita menyempurnakan amanah-amanah kehidupan itu.

Buku ini, insyaAllah, membawa kita menelusuri sebahagian daripada susuk-susuk kehidupan tersebut. Seterusnya menginsafkan kita betapa rencamnya kehidupan itu, yg amat harus kita hargainya.













































No comments: