Monday, July 28, 2008

Sentiasalah Melihat Aspek Positif

Orang Islam harus memiliki pandangan hidup yang sempurna. Pandangan hidup yang sempurna akan menentukan tindakan yang sempurna. Barangkali kisah di bawah baik untuk dijadikan pedoman. Kisah ini juga sebenarnya diceritakan oleh Dr Stephen Covey dalam buku "The Seven Habits of Highly Effective People".

Saya teringat perubahan paradigma kecil (mini-paradigm shift – berubah pandangan tentang sesuatu) yang saya alami pada satu pagi Ahad di satu laluan keretapi, New York. Orang-orang yang berada di situ duduk dengan tenang (dan senyap) – sebahagian membaca surat khabar, sebahagian sedang melamun, sebahagian berehat dengan mata tertutup. Ianya adalah satu pagi yang tenang dan tenteram suasananya.

Tiba-tiba, seorang lelaki dan anak-anaknya memasuki kawasan tersebut. Anak-anaknya sungguh bising serta nakal, justeru seluruh suanana di situ berubah.

Lelaki tersebut duduk di sebelah saya dan memejamkan matanya, seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku. Anak-anaknya menjerit ke sana ke mari, membaling-baling sesuatu, sehinggakan ada yang menarik surat khabar orang. Ianya sangat mengganggu. Herannya, lelaki yang duduk di sebelah saya buat seolah-olah tidak tahu sahaja (tidak melakukan apa-apa untuk merubah kelakukan anak-anaknya).

Saya mula hilang sabar. Saya tidak percaya lelaki tersebut boleh buat tidak tahu sahaja. Beliau langsung tidak sensitif dengan suasana baru tersebut dan membiarkan anak-anaknya berlari liar serta tidak langsung mengambil tanggungjawabnya. Jelas kelihatan semua orang lain di tempat tersebut rasa terganggu. Akhirnya, dengan rasa tidak tertahan kesabaran, saya memalingkan muka kepada lelaki tersebut dan berkata, “Tuan, anak-anak tuan sangat menganggu ramai orang di sini. Saya hairan tuan tidak buat sesuatu untuk mengawal mereka”.

Lelaki tersebut membuka matanya, seolah-olah baru sedar tentang keadaan itu dan berkata dengan lembut, “Ya, ya anda betul. Saya sepatutnya buat sesuatu berkenaannya. Maafkan saya. Sebenarnya, kami baru pulang daripada hospital dan ibu mereka (ibu kepada anak-anaknya, iaitu isteri beliau) baru meninggal lebih kurang sejam yang tadi. Saya sebenarnya menjadi tidak keruan (tidak tahu hendak berfikir), dan saya agak mereka juga begitu”.

Bolehkah anda bayangkan apa yang saya rasa ketika itu? Paradigma saya berubah. Tiba-tiba saya melihat semuanya berbeza, oleh kerana saya melihat dengan cara berbeza, saya bertindak berbeza. Rasa sakit hati saya (sebelum ini) lenyap. Saya tidak perlu lagi bimbangkan bagaimana untuk mengawal sikap dan perangai saya. Hati saya telah dilimpahi dengan penderitaan lelaki tersebut. Rasa simpati dan belas-kesian telah mengalir dalam sanubari saya. “Isteri awak baru meninggal? Oh, maafkan saya! Boleh beritahu saya berkenaannya? Ada apa-apa yang boleh saya bantu?” Semuanya berubah dalam sekelip mata sahaja.

No comments: