Wednesday, April 19, 2006

Asas-Asas Orang Yang Berkesan

...diinspirasikan daripada buku Dr. Stephen Covey, "The 7th Habits of Highly Effective People"

Etika Diri

Menurut Covey salah satu asas utama orang yang berkesan adalah orang yang mengutamakan etika character lebih dari etika personality. Etika character adalah etika yang mengutamakan sifat-sifat dalaman yang mulia. Manakala etika personality adalah keperibadian yang dibina menggunakan teknik-teknik atau yang berbentuk luaran.

Semasa Dr. Covey membuat kajian PHD-nya, beliau telah membuat pembacaan mengenai orang-orang yang berjaya, dengan mengkaji bahan-bahan bacaan yang ditulis semenjak 200 tahun yang lalu. Dalam, kajiannya beliau mendapati satu pola yang “menakutkan”, di mana hampir 50 tahun kebelakangan ini, kebanyakan tulisan mengenai “keberjayaan” dipenuhi dengan teknik-teknik, penyelesaian “segera” (quick-fix) dan bersifat luaran. Sedangkan bacaan-bacaan selama 150 tahun sebelum itu menekankan nilai-nilai dalaman, keutuhan (integrity), kejujuran, kesabaran dan sebagainya.

Etika personality bukanlah suatu yang tidak baik, tetapi ia haruslah dijadikan suatu yang sekunder. Etika utama haruslah etika character. Mengutamakan etika personality daripada etika character akan menjadikan orang yang berhubung dengan kita terasa dimanipulasi (pada jangkamasa panjang). Contohnya, kita meminta orang di bawah kita (pekerja, anak atau sesiapa sahaja) bekerja dengan tekun melalui penggunaan teknik-teknik pengurusan yang kita pelajari (etika personality). Sedangkan kita sendiri tidaklah menghayati sifat orang yang tekun (tidak menghayati etika character), pada permulaan kita mungkin berjaya menampakkan pada orang bawah keperluan untuk lebih tekun, namun pada jangkamasa panjang kepercayaan orang bawah akan terhakis bila menyedari sifat kita yang sebenarnya.

Etika personality bolehlah digunakan bila kita telah membina etika character. Etika itu akan mempercepatkan hasil yang kita kehendaki tanpa menghakiskan kepercayaan orang pada kita dalam jangkamasa panjang. Pembinaan etika character dalam diri melibatkan proses ‘menyuburkan’ sifat-sifat dalaman secara konsisten – ianya mungkin memakan masa. Namun, pada jangkamasa panjang, kita akan terbina dengan sifat yang beretika character.


Paradigma Orang Berkesan

Orang berkesan seharusnya memiliki paradigma yang tepat mengenai kehidupan. Paradigma adalah model, teori, persepsi, anggapan atau satu rangka rujukan. Dalam kata lain, ianya adalah satu cara kita “melihat” dunia. Ianya seumpama peta – peta menggambarkan tempat tetapi bukanlah fizikal wilayah, ianya lebih berupakan panduan.

Namun tanpa kita sedari tidak semua “peta” itu tepat. Jika kita menggunakan peta yang salah atau tidak terkini, kita mungkin tidak sampai ke destinasi (sesat atau sebagainya) – walaupun kita menggunakan seluruh kekuatan, kecekapan, keberkesanan, atau kebolehan kita (malah ianya mungkin akan lebih mempercepatkan kita sesat).

Paradigma yang tepat sangat penting untuk memastikan keberkesanan kita. Paradigma mungkin tidak tepat kerana pemahaman kita mengenai sesuatu secara tidak tepat. Bila paradigma yang tidak tepat terbina dalam satu jangkamasa panjang, ianya akan menjadikan kita beranggapan sesuatu itu seharusnya sebagaimana yang kita fahami. Paradigma itu sangat pnting kerana ianya akan membentuk cara kita berfikir dan cara kita bertindak atau berkelakuan. Paradigma yang tidak tepat menyebabkan kita bertindak secara tidak betul.

Paradigma sangat berkuasa untuk penghasilan keberkesanan. Stephen Covey telah memberi contoh terhadap paradigma mengenai kuman – sebelum teori mengenai kuman wujud, manusia tidak dapat memahami kenapa begitu ramai ibu & bayi meninggal semasa kelahiran, dan manusia juga tidak berupaya memahami kenapa ramai tentera yang meninggal kerana luka yang kecil berbanding dengan kecederaan yang lebih besar. Bila teori ini dikemukakan, keseluruhan paradigma mengenai perkara tersebut telah berubah – manusia mampu memahami perkara-perkara tersebut. Seterusnya manusia berupaya menghasilkan sistem perubatan yang jauh lebih baik.

(The power of Paradigm Shift)

I remember a mini-paradigm shift I experienced one Sunday morning on a subway in New York. People were sitting quietly— some reading newspapers, some lost in thought, some resting with their eyes closed. It was a calm, peaceful scene.

Then suddenly, a man and his children entered the subway car. The children were so loud and rambunctious that instantly the whole climate changed. The man sat down next to me and closed his eyes, apparently oblivious to the situation. The children were yelling back and forth, throwing things, even grabbing people's papers. It was very disturbing. And yet, the man sitting next to me did nothing.

It was difficult not to feel irritated. I could not believe that he could be so insensitive as to let his children run wild like that and do nothing about it, taking no responsibility at all. It was easy to see that everyone else on the subway felt irritated, too. So finally,with what I felt was unusual patience and restraint, I turned to himand said, "Sir, your children are really disturbing a lot of people. I wonder if you couldn't control them a little more?"

The man lifted his gaze as if to come to a consciousness of the situation for the first time and said softly, "Oh, you're right. I guess I should do something about it. We just came from the hospital where their mother died about an hour ago. I don't know what tothink, and I guess they don't know how to handle it either."
Can you imagine what I felt at that moment? My paradigm shifted. Suddenly I saw things differently, and because I saw differently, I thought differently, I felt differently, I behaved differently. My irritation vanished. I didn't have to worry about control-ling my attitude or my behavior; my heart was filled with the man's pain. Feelings of sympathy and compassion flowed freely. "Your wife just died? Oh, I'm so sorry! Can you tell me about it? What can I do to help?" Everything changed in an instant.


Keseimbangan Di Antara KP & P

This principle can be easily understood by remembering Aesop's fable of the goose and the golden egg. This fable is the story of a poor farmer who one day discovers in the nest of his pet goose a glittering golden egg. A t first, he thinks it must be some kind of trick. But as he starts to throw the egg aside, he has second thoughts and takes it in to be appraised instead. The egg is pure gold! The farmer can't believe his good fortune. He becomes even more incredulous the following day when the experience is repeated. Day after day, he awakens to rush to the nest and find another golden egg. He becomes fabulously wealthy; it all seems too good to be true.

But with his increasing wealth comes greed and impatience. Unable to wait day after day for the golden eggs, the farmer decides he will kill the goose and get them all at once. But when he opens the goose, he finds it empty. There are no golden eggs—and now there is no way to get any more. The farmer has destroyed the goose that produced them.

Salah satu lagi sifat utama orang berkesan adalah sentiasa memikirkan keseimbangan antara KP (Keupayaan Pengeluaran) dengan P (Pengeluaran) dalam setiap tindakan. P adalah hasil yang dikehendaki, manakala KP adalah pembinaan keupayaan untuk mengeluarkan hasil. Orang yang tidak berkesan selalunya “tamakkan telur emas tanpa melihat kebajikan/keupayaan/kesihatan sang angsa untuk mengeluarkan telur tersebut.

Mungkin kita tidak sebodoh/setamak si petani yang membelah perut angsa untuk mendapat telur emas dengan segera – namun tanpa disedari kita kerap terlupa prinsip keseimbangan KP & P. Berapa ramai kita dengar ibu-bapa yang menggunakan paksaan untuk memastikan anaknya melakukan sesuatu, menggunakan kuasa untuk memastikan pekerja menyiapkan kerja, mengeluh kerana pekerja tidak memberi kerjasama, dan pelbagai lagi. Keseimbangan KP menuntut kita melihat sama ada kita telah menyediakan latihan yang secukupnya, suasana yang ceria/kondusif, rasa ingin melakukan yang datang dalam diri, semangat kerja sebagai satu organisasi (menyayangi organisasi) dan pelbagai lagi keupayaan atau prasarana yang perlu disediakan.

§ When two people in a marriage are more concerned about getting the golden eggs, the benefits, than they are in preserving the relationship that makes them possible, they often become insensitive and inconsiderate, neglecting the little kindnesses and courtesies so important to a deep relationship. They begin to use control levers to manipulate each other, to focus on their own needs, to justify their own position and look for evidence to show the wrongness of the other person. The love, the richness, the softness and spontaneity begin to deteriorate. The goose getssicker day by day.

§ And what about a parent's relationship with a child? When children are little, they are very dependent, very vulnerable. It becomes so easy to neglect the PC work—the training, the communicating, the relating, the listening. It's easy to take advantage, to manipulate, to get what you want the way you want it—right now! You're bigger, you're smarter, and you're right! So why not just tell them what to do? If necessary, yell at them, intimidate them, insist on your way.

§ Or you can indulge them. You can go for the golden egg of popularity, of pleasing them, giving them their way all the time. Then they grow up without any internal sense of standards orexpectations, without a personal commitment to being disciplined or responsible.

§ Either way—authoritarian or permissive—you have the golden egg mentality. You want to have your way or you want to be liked. But what happens, meantime, to the goose? What sense ofresponsibility, of self-discipline, of confidence in the ability to make good choices or achieve important goals is a child going to have a few years down the road? And what about your relationship? When he reaches those critical teenage years, the identity crises, will he know from his experience with you that you will listen without judging, that you really, deeply care about him as a person, that you can be trusted, no matter what? Will the relationship be strong enough for you to reach him, to communicate with him, to influence him?

§ Suppose you want your daughter to have a clean room—that's P, production, the golden egg. And suppose you want her to clean it—that's PC, production capability. Your daughter is the goose, the asset, that produces the golden egg. If you have P and PC in balance, she cleans the room cheerfully, without being reminded, because she is committed and has thediscipline to stay with the commitment. She is a valuable asset, a goose that can produce golden eggs.

§ But if your paradigm is focused on production, on getting the room clean, you might find yourself nagging her to do it. You might even escalate your efforts to threatening or yelling, and inyour desire to get the golden egg, you undermine the health and welfare of the goose.


Jadilah Seorang Yang Berkesan: Mulakan Dengan Melepasi “Tarikan Graviti”

Menurut Covey, sifat yang baik harus disemai. Sifat boleh disemai bila kita mempunyai tiga komponen, iaitu pengetahuan (knowledge), kemahiran (skill), dan kemahuan (desire). Tiga komponen itu perlu dibangun dan disuburkan. Namun untuk menyuburkannya kita akan menghadapi masalah dengan sifat-sifat lama yang sudah berakar, paradigma yang tidak kena, dan sebagainya. Semua halangan itu umpama tarikan graviti. Untuk meluncur laju ke angkasa, tarikan graviti perlu dilepasi terlebih dahulu.
Tengok semula ke dalam diri dengan ikhlas dan jujur – dengan niat untuk menambah keberkesanan diri – lakukan perubahan satu demi satu – dapatkan pengetahuan, kemahiran dan kemahuan – istiqamah dan bertindak. insyaAllah, bila tarikan graviti telah dilepasi, kita akan meluncur ke destinasi dengan selesa. Sifat-sifat berkesan yang ingin ditanam akan terbiasa (menjadi character) dalam diri, seterusnya ianya akan berkembang dalam keluarga, organisasi, masyarakat dan ummah keseluruhannya. Mulakan dengan diri sendiri!

No comments: